Werkgroep
Om de aanpak gericht in te steken en waar mogelijk gebruik te maken van de kennis die er al is, hebben wij een werkgroep geformeerd. Deze bestaat uit een aantal experts en ervaren gebruikers rondom klantdata vertegenwoordigd door centrummanagers, gemeenten, ondernemers en grootwinkelbedrijf. De werkgroep zal bij alle stappen van het project betrokken worden. Expert Anouk Mensen van AnalyZus begeleidt de werkgroep en Hester Bunnik (DNWS) is de contactpersoon. Aan de werkgroep data nemen de volgende personen deel:
Experts:
Anouk Mensen –
AnalyZus
Gerlant Lettinga –
INretail
Den Bosch:
Chrisje Clement –
Den Bosch Partners
Gouda:
Jacques Cornelissen –
Samenwerkende Binnenstadsondernemers Gouda (SBG)
Utrecht:
Jeroen Roose-van Leijden –
Centrum Management Utrecht (CmU)
Rik Budel –
gemeente Utrecht
Enschede:
Roeland Gringhuis –
Stichting Binnenstadsmanagement Enschede (SBME)
Lisa Rot –
gemeente Enschede
Wat willen we bereiken?
Met dit traject beogen wij het volgende te bereiken:
1. Inzicht in bronnen
Allereerst maken wij een overzicht van beschikbare bronnen en methodes om bezoekersaantallen in centrumgebieden te monitoren. Dit doen we op basis van parate kennis, deskresearch en gesprekken met leveranciers.
2. Duiding van resultaten
Daarnaast laten we zien welke inzichten de verschillende bronnen bieden en wat hun voor- en nadelen zijn. Hiervoor zetten we een korte vragenlijst uit onder betrokken gemeenteambtenaren en centrummanagers. Interviews kunnen ook een onderdeel zijn. Ook nodigen we een aantal leveranciers uit voor een pitch. Hiervoor organiseren we een bijeenkomst met betrokkenen uit ons netwerk. De resultaten van bovenstaande twee stappen beschrijven we in een beknopte notitie. Deze zal inzicht bieden in kansrijke bronnen en methodes voor monitoring.
3. Opstap naar een (gedragen) standaard
Uiteindelijk beogen we tot een standaard of richtlijn te komen indien haalbaar en van toegevoegde waarde (vergelijkbaar met het afsprakenkader voor koopstromenonderzoek). Een dergelijke standaard kan het mogelijk maken om collectief afspraken te maken met leveranciers en biedt perspectieven voor onderlinge vergelijking van bezoekersstromen. Op basis van de resultaten uit de eerste twee stappen doet DNWS een voorstel dat wij vervolgens zullen toetsen bij verschillende betrokken partijen.
Vragen?
Heb je een vraag of wil je meer informatie over de werkgroepen van DNWS? Neem dan contact met ons op!
Hester Bunnik
Algemeen coördinator
Open contentHester is de spin in het web. Met haar jarenlange ervaring in centrumgebieden en binnensteden houdt zij grip op de strategische koers van DNWS.