Zoetermeer: De Dorpsstraat gaat door

De Dorpsstraat ligt in het oude centrum van nieuwbouwstad Zoetermeer. De uitgangspunten van de straat zijn goed, met relatief veel kleinschalige, specialistische en zelfstandig ondernemers in een historische setting. Toch neemt de leegstand toe. Adviesbureau BRO, kennispartner van DNWS, is ingeschakeld om te helpen om de situatie en samenwerking te verbeteren.

De Dorpsstraat in Zoetermeer, deelnemer van DNWS, biedt een verassend stukje historie te midden van alle nieuwbouw. Hier ligt het oude centrum van de dorpen Zegwaart en Zoetermeer. Voor de komst van de A12 was dit dé hoofdweg tussen Den Haag en Gouda. Vandaag de dag is de Dorpsstraat een gemengde winkelstraat voor de makkelijke boodschap en goed advies bij de (vers)speciaalzaken, diensten, lunchplekken en restaurants. 

De uitgangspunten van de straat zijn goed; met relatief veel kleinschalige, specialistische en zelfstandig ondernemers in een historische setting. De Dorpsstraat kampt alleen ook met toenemende leegstand, wat de sfeer en aantrekkelijkheid niet ten goede komt. Er liggen een aantal stevige opgaven naar de toekomst:  

  • Inzet op een compact (kern)winkelgebied met aan de randen een meer gemengd aanbod;   
  • Een sterke(re) on- en offline profilering, qua aanbod, uitstraling, gevoelswaarde en gastvrijheid. 

Samenwerken sleutel voor succes 

De ondernemersvereniging, vastgoed BIZ, cultuursector en gemeente werken intensief samen in een ‘aanjaagteam’. Op basis van de opgaves die er liggen, is met het team de inhoudelijke agenda en planning uitgewerkt. Onderling zijn afspraken gemaakt over taakverdeling, de inzet van budgetten en te boeken resultaten. Elke 3 weken komt het aanjaagteam samen om de voortgang van de acties, planning en resultaten te bespreken en waar nodig bij te sturen. BRO begeleidt in de rol van kwartiermaker de samenwerking, zowel qua inhoud als proces. Dit is mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de vastgoed BIZ. 

On- en offline verbindingen 

De acties van het aanjaagteam hebben de eerste vruchten afgeworpen. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in oktober is de nieuwe huisstijl met bijpassende website gelanceerd. Middels een enquête konden ondernemers input leveren. Vervolgens werd een Social Media Workshop gegeven door twee succesvolle bloggers. Zij deelden ‘tips & tricks’ om als ondernemer individueel en gezamenlijk als Dorpsstraat meer zichtbaar te zijn. Ook werd een ontwerp uitgewerkt om de verblijfskwaliteit te verbeteren, met nieuwe bankjes, leilindes en de herinrichting van het horecaplein.  

Een compactere Dorpsstraat 

Parralel zetten de betrokken partijen in op een compacte(re) straat. De leegstand maakt zichtbaar dat er eigenlijk teveel winkelmeters zijn, met alle negatieve gevolgen van dien. Gezamenlijk worden de eerste stappen gezet om het kernwinkelgebied kleiner te maken en aan de randen meer flexibiliteit te realiseren qua functies, waaronder ook wonen. Best een complexe opgave die een nauwkeurige aanpak vraagt. De expertise van BRO op het gebied van juridisch planologische doorvertaling komt hierbij van pas.   

De Dorpsstraat gaat door!  

Door de sterke samenwerking van met name de ‘gouden driehoek’ boekt de Dorpsstraat de eerste resultaten. Want één ding is zeker, de Dorpsstraat gaat door! Op de hoogte blijven? Kijk op www.dorpsstraatzoetermeer.nl.  

 Zoetermeer is lid van DNWS. Benieuwd wat DNWS voor jouw winkelgebied kan betekenen? Lees het hier. 

Afbeelding: fotograaf DeedyLicious 

Delen:

Bekijk ook

Winterswijk vergroent winkelstraten in recordtempo

Samen met ABH-City, ondernemers en bewoners werkt de gemeente Winterswijk hard aan groene, aantrekkelijke winkelstraten. In maart ging het derde project van start: de Misterstraat. Johan Schomaker (DNWS) was erbij om de meerwaarde van vergroening te belichten. De groenprojecten kunnen rekenen op veel draagvlak en enthousiasme. Ook de uitvoering gaat razendsnel. Benieuwd naar het succesrecept van Winterswijk? Wij delen de belangrijkste ingrediënten!

Winkelcentrum Hoogzandveld Nieuwegein: van plannen naar realisatie 

Winkelcentrum Hoogzandveld in Nieuwegein stond jarenlang voor een uitdaging. Hoewel er noodzaak was voor uitbreiding en vernieuwing, ontbrak het aan de fysieke ruimte en was het lastig om als gezamenlijke eigenaren binnen de Vereniging van Eigenaren (VVE) tot investeringen te komen.  

Samenwerking in centrumgebieden

Op dinsdag 1 april was de startsessie van het nieuwe onderzoek naar samenwerking door Platform Binnenstadsmanagement, uitgevoerd door Marjolein Dikmans en Tineke Brinkhorst. Het onderzoek richt zich op de uitdagingen die ontstaan in de vaak langdurige samenwerkingstrajecten in binnensteden. Lees meer over het onderzoek.