Twee top MKB-ondernemers geven boost aan Blerick

Op woensdag 2 oktober organiseert DNWS samen met Kern een bezoek aan de binnenstad van Venlo en Blerick-centrum. Medeorganisator Eric Reubsaet, adviseur Lokaal Retailbelang, ging alvast een kijkje nemen in Blerick en sprak met twee hoofdrolspelers in het programma, de rasechte Venlose MKB-ondernemers Paul Berden (Berden Mode, Wonen & Meer) en Geert Benders (Jumbo Beej Benders), over hun recent geopende nieuwe winkels die zich naast bevinden. Een enorme boost voor het Blerickse centrum! 

Centrum Blerick biedt ‘boodschappenfunctie-plus’ 

Blerick-centrum is een van de vier hoofdcentra in de gemeente Venlo, naast de binnenstad, Tegelen-centrum en de perifere detailhandelslocatie Trefcenter. In het Venlose retailbeleid is Blerick benoemd als stadsdeelcentrum met een zogenaamde ‘boodschappenfunctie-plus’. Kenmerkend voor het centrum is het grote aandeel zelfstandige ondernemers, waarbij meer dan de helft van de circa 50 detailhandelszaken valt binnen de branchegroep Mode&Luxe. Uiteraard is de dagelijkse goederenbranche sterk vertegenwoordigd met de Jumbo van Geert Benders en Albert Heijn-Jan Linders als trekkers. 

Het centrum bestaat uit twee polen, met aan de ene zijde het overdekte centrum de Wieën met vooral de ketenbedrijven en aan de andere kant het Laurentiusplein waar recentelijk de gezamenlijke nieuwe ontwikkeling van Berden Mode en Jumbo Beej Benders is geopend na een ontwikkelingsproces van maar liefst 15 jaar. Opgespannen tussen deze polen bevinden zich de Kloosterstraat en de Carleyspassage, waarin veel zelfstandige ondernemers gevestigd zijn. 

Realisatie van twee nieuwe winkels 

Paul: “Wij zijn vanuit Berden 15 jaar geleden met de planvorming begonnen, toen nog met de naast onze zaak gelegen Albert Heijn-supermarkt. Door omstandigheden binnen de Albert Heijn-organisatie werd het plan lange tijd opgeschort”. Ongeveer 8 jaar geleden kwam Geert in contact met de toenmalige AH-franchiser. Uiteindelijk leidde dit tot de aankoop van de AH-vestiging, in eerste instantie als Plus-ondernemer. Geert: “Om bepaalde redenen ben ik later overgestapt naar de Jumbo-organisatie. Vanaf dat moment kwam het project pas goed op gang. Wij (Geert en Jumbo) hadden veel vertrouwen in het gezamenlijke project met Paul”. Uiteraard was ook de gemeente er nauw bij betrokken i.v.m. de infrastructuur, het parkeren en de vergunningverlening, alsmede de woningstichting i.v.m. de nieuw te realiseren appartementen.”

Door het bundelen van krachten heeft Blerick een geweldige boost in het winkel- en verblijfsgebied gekregen. Berden heeft met een uitbreiding een enorme opwaardering gekregen. Intern zijn Van Oss lederwaren en Brasserie Beezz aan het winkelconcept toegevoegd. Daarnaast vullen Jumbo Beej Benders en Broekmans Patisserie het vernieuwde concept aan. Ook zijn er woningen toegevoegd en is de openbare ruimte aangepakt.

Goede bereikbaarheid en voldoende gratis parkeergelegenheid zijn belangrijke aantrekkingsfactoren 

Net als zoveel andere projecten ging ook dit project niet zonder slag of stoot. Er kwamen bezwaren van omwonenden en van de eigenaar van De Wieën. Ook waren er de nodige discussies met de gemeente over het parkeren, met name wat betreft het parkeren voor bewoners. Dit blijft voorlopig nog een aandachtspunt. “Uit de praktijk en de meningen van de klanten blijkt dat een goede bereikbaarheid en voldoende gratis parkeren belangrijke aantrekkingsfactoren zijn voor een centrum als Blerick”, concluderen Paul en Geert. Paul: “Met onze vernieuwde modezaak met ongeveer 7.000 m2 winkeloppervlak trekken wij niet alleen consumenten uit Groot-Venlo, maar ook uit de dorpen in een omtrek van 30 kilometer. Die komen in overwegende mate met de auto en moeten we dus goed accommoderen.” “Dat geldt uiteraard ook voor Jumbo-Beej Benders. Onze klanten komen behalve uit het stadsdeel Blerick ook uit Venlo-Zuid aan de andere kant van de Maas”, aldus Geert. 

Leerpunten van Paul en Geert 

Over Eric’s vraag waar beide ondernemers het meest van hebben geleerd zijn Paul en Geert eensgezind: “De complexiteit, de dynamiek en de lange duur van het totale proces, met onvoorziene factoren als Corona en de oorlog in Oekraïne, vergden constante aanpassingen en heel veel geduld van ons als ondernemers”. De ontwikkeling is nog volop gaande, maar het resultaat tot nu toe is al prachtig. Paul: “We gaan binnenkort starten met de verbouwing van het bestaande deel van de winkel, waarbij de 2e etage (voorheen de beddenafdeling) volledig internetmagazijn wordt. Met een nieuwe bloemenzaak en vestigingen van Purdey en Omoda Schoenen binnen het pand wordt het geheel verder versterkt”. “Daarnaast gaan we als Jumbo en Berden Mode veel meer samenwerken”, vult Geert nog aan. 

“Alle partijen in een centrumgebied, ondernemers, vastgoed en overheid moeten nog veel meer samenwerken” 

Tenslotte hebben Paul en Geert nog enkele adviezen voor centrumgebieden. “Alle partijen in een centrumgebied, ondernemers, vastgoed en overheid, moeten nog veel meer samenwerken. Vergelijk het maar met ons warenhuis in combinatie met Jumbo Beej-Benders.  Zonder de nauwe samenwerking met alle betrokken ondernemers, de gemeente Venlo en de Woningstichting was deze ontwikkeling nooit tot stand gekomen. Al die partijen moeten er tevens voor gaan zorgen dat de centra nu echt daadwerkelijk compacter gaan worden, niet alleen beleidsmatig, maar ook concreet. Gelet op de nog te verwachten uitval in de detailhandel, met name in de modische branches, maar kijk ook bijvoorbeeld naar de ontwikkelingen rondom Blokker, is inkrimping van centra pure noodzaak.”  

Ondernemerschap = hobby 

Op de vraag of beide heren naast het ondernemen nog andere bezigheden hebben, komt wederom een eensgezind antwoord. “Wij zien ons ondernemerschap als grote hobby, maar wij gaan ook graag met ons gezin erop uit. En voorts sporten we graag, waarbij Paul hardloopt en Geert elke dag zwemt en verder te vinden is op de mountainbike en de skies”. 

Wil je meer te weten komen over de ontwikkelingen in Blerick én in Venlo? Kom dan naar het DNWS Projectbezoek in Venlo en Blerick op woensdag 2 oktober. Paul en Geert verwelkomen De Nieuwe Winkelstraat en Kern graag in Blerick-centrum! Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden. 

Delen:

Bekijk ook

Leiden in 2035: binnenstad met beste belevingsgebied van Nederland 

In Leiden moet het draaien om de totaalbeleving. "Je komt er om te winkelen, je blijft er om vanaf de grachten de stad te beleven, je gaat er naar een museum en je blijft er om te dineren" zegt centrummanager Gijs Holla. Bekijk het toekomstperspectief van Leiden voor 2035.

Inspiratie opdoen tijdens vakantie

In de zomer is het traditioneel tijd om even af te schakelen en inspiratie op te doen vanaf bijvoorbeeld de plek waar je op vakantie bent geweest. Hieronder enkele inspirerende voorbeelden in centrumgebieden uit het binnen- en buitenland. 

“Participeren kun je leren”

Hoe zet je een succesvol participatietraject in centrumgebieden op? Bewoners betrekken klinkt eenvoudig, maar waarom is dit zo belangrijk en hoe pak je dit aan? Wessel Brocken (Bureau Buhrs) deelt zijn ervaringen.