Blog Evenement

Thema ‘Talent & Impact’ centraal tijdens Nationaal Congres Citymarketing 2024

Donderdag 6 juni 2024 vond het Nationaal Congres Citymarketing plaats in Tilburg. Ongeveer 175 professionals vanuit heel Nederland die zich bezighouden met de marketing van hun eigen stad of regio waren aanwezig. Het thema van de dag: uitdagingen omtrent Talent & Impact. Het vinden en binden van talent is een cruciale zaak voor elke stad en regio. Talent is niet alleen op zoek naar kansen, maar wil ook impact maken. Talent heeft een positieve invloed op de levenskwaliteit in een stad. Accountmanager Marleen Strien was aanwezig bij dit congres en neemt je mee.

Na een gastvrije Brabantse ontvangst met een worstenbroodje werd de opening gedaan door een deel van het bestuur van het landelijk netwerk citymarketing: voorzitter Marc Meeuwis en dagvoorzitters Ruurt van der Wel en Carlijn Leenders. Daarna lieten 5 sprekers hun licht op het thema Talent & Impact schijnen. Hieronder een overzicht.

Frits Maovitsch | Jobs with Impact

Frits heeft een creatief bureau, waar hij samen met 8 collega’s start-ups een lift geeft en helpt met bijvoorbeeld kantoorruimte, mentorships en apps. Jobs with impact is een appgroep gestart met 300 studenten waarmee heel eenvoudig matches gemaakt kunnen worden tussen ondernemers en studenten. Op deze manier kunnen ondernemers studenten binden door ze een fijne bijbaan te bieden die echt bijdraagt aan de ontwikkeling.

Dan Rozenberg | Copenhagen Capacity – Innovators of international talent attraction

Het winnen van het EK in 1992 met het legendarische campingelftal was voor de Denen een belangrijk keerpunt in de geschiedenis. Dit heeft veel opgeleverd voor de trots van het land. Hierna volgt een reeks van ontwikkelingen in het land, zoals een brug naar Zweden, ontwikkeling van de haven en de aanleg van een Metro. Toch is een groot tekort aan talent. Dit wil Copenhagen Capacity graag oplossen met internationaal talent. Het team van Dan werkt zowel aan internationale branding en recruitment, welkom services, onboarding als culturele bijeenkomsten. Ze hebben veel USP’s die ze in de spotlight kunnen zetten om talent aan te trekken: meest leefbare steden, meest blije bewoners, goede universiteiten, betaald ouderschapsverlof etc. Er zijn korte filmpjes opgenomen die worden gebruikt in digitale campagnes. Wat opvalt is dat:

  • De plek belangrijker is dan de werkgever. 
  • Het belangrijk is om geduld te hebben. Het duurt lang om internationaal talent aan te trekken. 
  • Kijk ook naar de partner van het internationaal talent.  Als hun partner geen goede baan kan vinden, is dat een reden voor vroeg vertrek (binnen 1-2 jaar)

Nicoline Meijer| ROC Midden Nederland – De waarde van de makers van de samenleving

Nicoline Meijer is directeur Marketing & Communicatie bij ROC Midden Nederland. Een van haar belangrijkste drijfveren is het anders kijken naar talent en zorgen voor meer kansengelijkheid.

“We waarderen mbo, hbo en wo verschillend. Het gebruik van woorden als hoog- en laagopgeleid houden ongelijkheid in stand en staan de ontwikkeling van talent in de weg. Dit draagt niet bij aan het schreeuwend tekort op de arbeidsmarkt. We hebben veel talent dat niet vaak wordt gezien. Nicoline maakt zich hard voor het MBO Uitvoeringsplan, met het gelijk trekken van toegang tot de introductietijd, sport, studentenverenigingen en kroegen voor MBO’ers. In 2021 is de eerste MBO-straat in Utrecht gerealiseerd, waarbij alle MBO beroepen in de winkelstraat zichtbaar werden gemaakt. Ook is er in Utrecht een groep jonge stadsambassadeurs, genaamd Thirty 030, waarin een mix van talenten is vertegenwoordigd. 

Emiel Kuijpers | Brainport – Lessen uit Brainport voor het aantrekken van talent

“Als citymarketing kan je een belangrijke bijdrage leveren aan het aantrekken van talent.”

Emiel is verantwoordelijk voor het merk Brainport Eindhoven. Eindhoven kent een lange geschiedenis met het binden van talent. Philips was hier heel goed in; zij bouwden huizen voor hun medewerkers en richten in 1913 de Philips Sport Vereniging (PSV) op voor hun personeel. Brainport vertegenwoordigt de belangen van bedrijven in Eindhoven en omgeving. Momenteel staan duizenden vacatures open. Om deze vacatures in te vullen is de regio afhankelijk van internationaal talent. Emiel nam ons mee hoe Brainport dit talent enthousiasmeert om een baan te vinden in Nederland. In tijden van Trump zetten zij een campagne op met de titel ‘Stop waiting for the American dream’. Hiermee haalden zij niet direct Amerikanen binnen, maar het leverde ook veel perswaarde op. Project Beethoven is een plan van het kabinet om extra te investeren in talentontwikkeling, wonen en werken in de regio Eindhoven. Ook is Brainport ism PSV een campagne gestart om mensen meer met elkaar te verbinden door het vieren van successen, zoals het kampioenschap van PSV. Hier kwam een mooie samenwerking met DJ La Fuente uit. 

Ton Wilthagen | Tilburg University – Talent & Skills voor de toekomst

Ton Wilthagen is stadshoogleraar, waarbij hij de verbinder is tussen de stad en de universiteit van Tilburg. In Nederland is er sprake van langdurige arbeidsmarktkrapte, als gevolg van de vergrijzing en ontgroening van de beroepsbevolking en de grote vraag naar arbeidskrachten in het licht van de maatschappelijke transities die nodig zijn. Dat betekent dat talent schaars is en (voorlopig) blijft. Het hoogtepunt (of beter dieptepunt) komt in 2050, waarbij de gemiddelde leeftijd in Nederland 55 jaar is. 

Transformatie is volop gaande in de Tilburgse binnenstad

Tijdens het middagprogramma hadden de deelnemers keuze uit een van de 10 stadssafari’s. Samantha van Rooij, regisseur van de binnenstad, verzorgde een van de stadssafari’s. Transformatie is volop gaande in de Tilburgse binnenstad. Het Stadsforum wordt de komende jaren ingericht als evenementenplein. Tijdens de werkzaamheden worden er diverse activiteiten rondom de bouwplaats georganiseerd om het centrum levendig te houden. Daarnaast worden veel vierkante meters retail weggehaald, zoals bijvoorbeeld bij de verouderde Schouwburg Promenade. Een zijstraat van de Heuvelstraat wordt getransformeerd naar wonen, inclusief ruimte voor een voortuin Emmapassage is inmiddels het nieuwe bruisende en vitale centrum met een brede mix aan functies, maar hierdoor is de vroegere hoofdwinkelstraat de Heuvelstraat weer minder in trek geraakt. Samantha laat ons ook een stuk dwaalgebied zien, waar de natuurlijke balans tussen mix vanzelf in stand blijft. Ook het toevoegen van kleine stukjes groen in het dwaalgebied is belangrijk voor het toevoegen van levendigheid in de binnenstad. 

Belangrijke aandachtspunten

Ton Wilthagen, een van de sprekers van het congres, gaf ons nog de volgende punten mee om rekening mee te houden bij het aantrekken van talent: 

  • Eerst wonen, dan werken: De jonge generatie voelt zich sterk afhankelijk van de woningmarkt bij het kiezen en aanvaarden van een baan. Vanwege de krappe huizenmarkt, kijkt men eerst in welke regio zij mogelijk een huis kunnen krijgen, alvorens een baan te accepteren.
  • Purpose is belangrijk voor de jonge generatie: mensen willen sociale impact hebben met hun werk.
  • De normalisatie van thuiswerken als arbeidsvoorwaarde biedt beperkt soelaas. 
  • Negen-tot-vijfbaan is uit de gratie: star, saai en ouderwets
  • Er is volop onbenut arbeidstalent: 1 miljoen mensen, waaronder asielzoekers, mensen met een beperking en gepensioneerden
  • Er wordt gewerkt aan een gouden standaard voor skills. Laat bijvoorbeeld een skillpaspoort maken, waarmee je los komt van diploma’s en x jaar werkervaring. 

Tijdens het Nationaal Congres Citymarketing is ook de Nationale City- en Regiomarketing Trofee uitgereikt. Wil je daar meer over lezen? Klik dan hier

Delen:

Bekijk ook

Twee top MKB-ondernemers geven boost aan Blerick

2 Oktober organiseert DNWS met Kern een projectbezoek aan Venlo en Blerick. Eric Reubsaet sprak met Paul Berden (Berden Mode, Wonen & Meer) en Geert Benders (Jumbo Beej Benders) over hun recent geopende nieuwe winkels die zich naast elkaar bevinden. Een enorme boost voor het Blerickse centrum! 

Leiden in 2035: binnenstad met beste belevingsgebied van Nederland 

In Leiden moet het draaien om de totaalbeleving. "Je komt er om te winkelen, je blijft er om vanaf de grachten de stad te beleven, je gaat er naar een museum en je blijft er om te dineren" zegt centrummanager Gijs Holla. Bekijk het toekomstperspectief van Leiden voor 2035.

Inspiratie opdoen tijdens vakantie

In de zomer is het traditioneel tijd om even af te schakelen en inspiratie op te doen vanaf bijvoorbeeld de plek waar je op vakantie bent geweest. Hieronder enkele inspirerende voorbeelden in centrumgebieden uit het binnen- en buitenland.