Succesvolle winkelgebieden hebben merkreputatie

INretail, NRW en IVBN introduceren een instrument dat de sociale waarde en aantrekkingskracht van winkelgebieden versterkt.

Succesvolle winkelgebieden hebben merkreputatie

De nieuwe toolkit beschrijft vijf stappen voor een succesvolle merkstrategie voor winkelgebieden. De reputatie van een winkelgebied kan ermee versterkt en gemanaged worden. De toolkit ‘Sociale meerwaarde, merkstrategie voor succesvolle winkelgebieden’ maakt duidelijk dat het goed mogelijk is een goede en gezamenlijke toekomstvisie op een winkelgebied vast te stellen en de reputatiewaarde van het gebied te verbeteren.

De toolkit is bedoeld voor winkelondernemers, pandeigenaren, gemeenten en partijen die betrokken zijn bij voorzieningen van een winkelgebied. Hun gezamenlijke belang is zorgen dat consumenten het winkelgebied aantrekkelijk vinden, er terugkomen en het aanbevelen bij anderen. Kortom dat de reputatie van een winkelgebied verbetert. Door de concrete stappen die de betrokken stakeholders moeten zetten, kan een gezamenlijke visie worden ontwikkeld die de sociale waarde van een winkelgebied versterkt. Dat lukt door te werken met een focus groep, waarop de ‘merkopbouw’ van een winkelgebied wordt ‘geladen’. Voor winkelgebieden is deze strategie vernieuwend.

Delen:

Bekijk ook

Hoe aantrekkelijk zijn de pleinen in jouw centrumgebied?

Pleinen functioneren in veel gevallen als de ‘kloppende harten’ van onze samenleving. Maar hoe zorg je ervoor dat pleinen voldoende aantrekkelijk zijn? Daar is onderzoek naar gedaan!

De moderne agora

Gisteren (11-11-2024) vond in het Provinciehuis Zuid-Holland het congres 'De binnenstad biedt ruimte' plaats, georganiseerd door De Nieuwe Winkelstraat (DNWS)...

Leiden in 2035: binnenstad met beste belevingsgebied van Nederland 

In Leiden moet het draaien om de totaalbeleving. "Je komt er om te winkelen, je blijft er om vanaf de grachten de stad te beleven, je gaat er naar een museum en je blijft er om te dineren" zegt centrummanager Gijs Holla. Bekijk het toekomstperspectief van Leiden voor 2035.