Verslag projectbezoek ‘Retail & Binnensteden’

Op donderdag 28 maart organiseerden INretail, Platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS) en Sandenburg-DST de bijeenkomst: ‘Retail & Binnensteden’ in het hart van Amsterdam. Accountmanager Marleen Strien neemt je mee.

Na een voorstelrondje onder leiding van organisator en gastvrouw Hester Bunnik, nam ondernemer Markus Konings de 30 vertegenwoordigers van retailers, centrummanagement, citymarketing en gemeenten mee in de integrale werkwijze van het bureau Sandenburg-DST. Centraal stond de vraag: Hoe ontwikkel je retail- en belevingsconcepten die populaire bestemmingen worden? Ook keken we naar de wijze waarop integrale mixed-use destinaties als Haagsche Bluf, Maritiem District Rotterdam en Willemsoord de verblijfskwaliteit in de binnensteden van Den Haag, Rotterdam en Den Helder hebben versterkt. 

Vervolgens nam Rupert Parker Brady, retaildeskundige en jurylid van de verkiezing Meest Inspirerende Binnenstadsproject, de actuele opgaven voor de aanwezige grote binnensteden bij de kop. Dit deed hij door te benoemen hoe ze kunnen worden benut als kansen om de komende jaren een brug te slaan tussen verblijfskwaliteit, vitaliteit van de economie en brede welvaart. De negen opgaven zijn:

  • vergroenen
  • zero emissie
  • veiligheid
  • transformatie
  • herontwikkeling van stationsgebieden
  • leefbaarheid
  • levendigheid
  • multifunctioneel gebruik van gebouwen en het parkeerbeleid

Joyce Verdijk van INretail vertelde ons over haar inspanningen om de lokale betrokkenheid van grootwinkelbedrijven te vergroten. Op dit moment is het een gegeven dat de gemiddelde storemanager in een binnenstad helemaal geen tijd heeft voor lokale zaken. Een pleidooi aan landelijke retailketens om zich op directieniveau nadrukkelijker te committeren aan de uitdagingen van de 21 grote binnensteden van Nederland.

In het laatste half uur nam Kwartiermaker Fysiek David Brandwagt van gemeente Amsterdam het gezelschap mee in de ontwikkeling van het binnenstedelijke herontwikkelingsproject op het iconische adres ‘Amstel 1’ alias de Stopera, waar al meer dan 35 jaar het stadhuis en Nationale Opera & Ballet zijn gehuisvest. Op de begane grond is in april een ingrijpende verbouwing van meer dan zes miljoen euro gestart om ruimte te maken voor de nieuwe hotspot voor cultuur, ambachten, retail en food, gelegen tussen het Waterlooplein en de Amstel. In het voorjaar van 2025, wanneer Amsterdam het 750-jarig bestaan viert, ziet ‘Amstel 1 – Gemaakt in Amsterdam’ het licht. Markus Konings onthulde als mede-eigenaar met fraaie artist impressions hoe het multifunctionele belevingsconcept eruit zal komen te zien.

Op stadssafari door Amsterdam

Vervolgens bezochten we een aantal aansprekende retailconcepten met een onderscheidend karakter en aanbod in de binnenstad van Amsterdam:

  • Tony’s Super Store waar we door de TikTok-rijen met Pasen helaas niet naar naar binnen konden;
  • House of Rituals dat over vier verdiepingen een totaalbeleving van het wereldmerk biedt;
  • Adidas Brand Center in de Kalverstraat, waar volop wordt geëxperimenteerd met de integratie van de offline en online beleving; 
  • Lynk & Co Amsterdam Club, een open ontmoetingsruimte waar duurzame Europese merken worden gepresenteerd die aansluiten bij de duurzame visie van het elektrische automerk.
  • Tot slot brachten we een bezoek aan de bouwplaats van Amstel 1 om met eigen ogen te zien hoe de plint  aan de zijde van het Waterlooplein letterlijk wordt opengemaakt om ruimte te maken voor diverse horeca- en retailconcepten. 

Het gezelschap genoot in het aanpalende café Amstel 1 Huis van Vriendschap van een voedzame lunch. 

Conclusie van deze dag: de sterkste belevingen komen tot stand wanneer je je verdiept in je doelgroep, de juiste locatie kiest en de vier belevenisdomeinen van klantbeleving, te weten escapisme, educatie, esthetiek en entertainment, gebalanceerd inzet. 

Wil je daar nou meer over weten? Neem dan contact op met onze accountmanagers Johan Schomaker of Marleen Strien.

Delen: