Opleidingstip: CentrumManagement Nieuwe Stijl

De functie en het functioneren van centrumgebieden van dorpen en steden staat de laatste jaren onder druk. Door alternatieve aankoopkanalen is de koopfunctie – die in veel centrumgebieden nog dominant is – veel minder belangrijk geworden. Dit zal in de toekomst nog sterker het geval zijn. Ontmoeten en beleven – de sociale meerwaarde van centrumgebieden – gaan een dominante rol spelen. Centrumgebieden moeten veel meer zijn dan alleen een verzameling van verkooppunten.

Een toekomstbestendig centrum is van levensbelang voor de totale lokale economie. Er is veel vraag vanuit ondernemersverenigingen, gemeenten en vastgoedeigenaren naar een vernieuwende aanpak en naar mensen die zo’n aanpak succesvol weten uit te rollen; de Centrummanager én de organisatie om deze persoon heen.

Het vak is relatief nieuw en complex. Er wordt enorm veel gevraagd en verwacht van centrummanagers.

  • Stakeholders verbinden (ondernemers, overheid en vastgoed)
  • Een gedragen visie bepalen voor de korte- en lange termijn
  • Financiële participatie van alle stakeholders opzetten
  • Het centrumgebied als merk ontwikkelen
  • Service design integreren binnen de gehele propositie van het gebied
  • Marketing- en communicatiestrategie ontwikkelen, online en offline
  • Evenementenaanbod ontwikkelen passend bij het merk van het gebied

Daarom de opleiding: CentrumManagement Nieuwe Stijl. In april 2025 start deze studie weer.

Deze opleidingstip is onderdeel van de DNWS Adventskalender. Elke dag, vanaf 1 december tot aan 24 december, openen we samen een nieuw luikje vol inspiratie, praktische tips, video’s en inzichten die je verder helpen bij het toekomstbestendig maken van jouw winkelgebied.

Delen: