Hoe kunnen winkelgebieden klantdata effectief inzetten?

De inzichten uit dit onderzoek moeten vertegenwoordigers van collectieven inspireren om (meer) gebruik te maken van klantdata. Het onderzoek biedt concrete handvatten over hoe klantdata te verzamelen en in te zetten om de effectiviteit van marketingacties van het winkelgebied te verbeteren. Met uiteindelijk als doel om het bezoek, de tevredenheid en de verblijfsduur te verhogen en daarmee ook de omzet van de ondernemers te vergroten.  

Dit onderzoek is uitgevoerd door de Hogeschool van Amsterdam (HvA) in opdracht van platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS) en is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van Stichting Detailhandel Fonds. 

Hieronder vind je de casebeschrijvingen over collectieven in winkelgebieden die in meer of mindere mate gebruikmaken van klantdata. Per winkelgebied lees je over de doelen en ambities, de gebruikte data en indicatoren en de uitdagingen en toekomstplannen. De selectie van de cases biedt een brede weerspiegeling van Nederlandse binnensteden: grote en kleinere stadscentra, zowel binnensteden die aan het begin van het gebruik van klantdata staan, tot aan de winkelgebieden die dit al jaren doen. De cases Delft, Deventer, Heemskerk, Roosendaal, Rotterdam, Tilburg, Kennispunt Twente, Utrecht en Venlo dienen als inspiratie voor andere winkelgebieden die aan de slag gaan met klantdata.

Delen:

Bekijk ook

Centrumpraat de podcast: ondernemersverenigingen 2.0, van passiviteit naar betrokkenheid

In onze nieuwste 'Centrumpraat, de podcast' bespreekt Marleen Strien (DNWS) met Rob Weiss (Wij Ondernemen!) hoe ondernemersverenigingen hun leden actiever kunnen betrekken.

Centrumpraat de podcast: Wie betaalt, bepaalt? Financiering van centrumgebieden uitgelegd

In onze nieuwste 'Centrumpraat, de podcast' bespreekt Marleen Strien (DNWS) met Rob Weiss (Wij Ondernemen!) hoe centrumgebieden zichzelf kunnen versterken met slimme financiering. Van verplichte bijdragen tot vrijwillige fondsen - wat werkt echt? Ontdek welke financieringsvormen de toekomst van stadscentra bepalen.

Sterke centra, sterke regio’s: welke regelingen heeft jouw provincie?

De toekomst van retail en de vitaliteit van winkelgebieden vraagt om een brede en integrale aanpak. Dit werd bevestigd tijdens de laatste bijeenkomst van de provincies in Zeist. Goed nieuws: veel provincies bieden regelingen die jouw centrumgebied kunnen versterken. Ontdek of jouw provincie een regeling heeft, waar je gebruik van kunt maken.