Heropleving van decoratie

In veel Nederlandse steden was het ooit gebruikelijk om het hele jaar door gebruik te maken van decoratie in het centrum. Toch werd dit geleidelijk aan minder zichtbaar. De focus kwam meer te liggen op feestdagen. Vooral Kerstmis en oud en nieuw trokken de volle aandacht. Het hele jaar door decoreren werd een uitzondering en raakte op de achtergrond. Maar, de trend komt langzaam weer terug. Wij spraken Bram Hulsbosch van DNWS-kennispartner MK Illumination

Bram herinnert zich nog goed hoe het vroeger was: “Je zag overal dezelfde parapluutjes en laarsjes, dus het was ook niet heel origineel. Dat is grotendeels verdwenen.”

In landen als België en Frankrijk zie je het veel vaker dan in Nederland; zomerdecoratie in de binnenstad. Vrolijke bloemen of gekleurde linten. Op centrale pleinen, als markering van een winkelgebied of juist in een achteraf straatje. Fleurige decoratie siert straten en pleinen, wat een levendige sfeer creëert. 

Centra willen opvallen 

Bram ziet de decoratie ook steeds vaker terug in Nederland. “Wat we nu zien, is dat centra willen opvallen, ongeacht het seizoen,” zegt Bram. “Het gaat niet meer alleen om Kerstmis, maar om een constante stroom van sfeermakers, die het winkelgebied aantrekkelijk houden.”

De Struytse Hoeck in Hellevoetsluis en steden zoals Purmerend en Drachten experimenteren al met zomerdecoratie. De terugkeer van decoratie in binnensteden heeft meerdere voordelen. Ten eerste is er de esthetische waarde: kleurrijke bloemen, artistieke installaties en creatieve versieringen maken van de stad een prettige plek om te verblijven, zowel voor de lokale bevolking als voor toeristen.

Vrolijke decoraties kunnen bijdragen aan een positieve winkelervaring en meer voetverkeer aantrekken. Bovendien geeft een stad, die aandacht besteedt aan decoratie en sfeer, een gevoel van identiteit en trots aan haar inwoners.

Daarnaast heeft deze trend ook economische voordelen. Winkeliers in gebieden die meer aandacht besteden aan hun uitstraling, merken dat klanten vaker terugkomen en langer blijven hangen. “Een goed versierd winkelgebied kan fungeren als een trekpleister en maakt het winkelgebied aantrekkelijker,” legt Bram uit.

Een centrum moet weer een ervaring worden

Het lijkt erop dat de trend van stadsdecoratie buiten de feestdagen om, zich steeds verder zal uitbreiden. Met de hernieuwde focus op duurzaamheid en creativiteit, kunnen steden manieren vinden om milieuvriendelijke, decoraties te gebruiken. Daarnaast zullen steden zich blijven richten op het aantrekkelijk maken van hun winkelgebieden in een tijd waarin er volop uitdagingen zijn in centrumgebieden.

“Het centrum moet weer een ervaring op zich worden,” stelt Bram. “We zien dat decoratie daarin een belangrijke rol kan spelen, niet alleen tijdens de feestdagen, maar het hele jaar door.”

Delen: