Gemeente Lingewaard: drie winkelkernen met elk een eigen lokale karakter werken samen en versterken elkaar

Gemeente Lingewaard heeft zich onlangs aangesloten bij DNWS. Wij vroegen Romy Willems-Peters (Medewerker Bedrijven Gemeente Lingewaard) naar de drie winkelkernen binnen Lingewaard en waarom zij kiezen voor DNWS.

Wat kenmerkt de winkelgebieden in de gemeente Lingewaard?

Huissen

“Lingewaard heeft drie winkelkernen: Huissen, Bemmel en Gendt met ieder eigen kenmerken en kwaliteiten. Naast deze 3 middelgrote kernen, bestaat Lingewaard nog uit de dorpen Doornenburg, Haalderen, Angeren en Ressen. Huissen staat bekend om haar combinatie van winkels, voorzieningen en horeca en heeft een bourgondisch karakter. Er zijn veel eet- en drinkgelegenheden in het centrum gevestigd met in de zomer gezellige terrassen. Bemmel heeft een compleet aanbod aan winkels met een goede mix van winkels voor de dagelijkse boodschappen en ‘funshoppen’. Daarnaast bevindt zich op loopafstand van het centrum het fraai in groen gelegen kasteel ‘De Kinkelenburg’. Gendt kenmerkt zich vooral door de vele speciaalzaken die er gevestigd zijn en de mooie platanen in het kernwinkelgebied aan de Dorpstraat.” 

Kernen Huissen, Bemmel en Gendt versterken elkaar

“De voorzitters van de winkeliersverenigingen hebben zitting genomen in het bestuur van Centrum Management Lingewaard (CML). Zij streven in deze setting een gezamenlijk doel na en stemmen zaken af. Ook de gemeente en enkele vastgoedeigenaren hebben zitting in CML. Door deze samenwerking kunnen de kernen elkaar versterken, ideeën en ervaringen worden uitgewisseld en problemen of onderwerpen kunnen gezamenlijk worden opgepakt. Daarnaast gaan we starten met ondernemersbijeenkomsten waarbij samenwerking ‘over de kernen heen’ wordt bevorderd. Er is bijvoorbeeld al initiatief genomen voor een bijeenkomst voor jonge winkeliers.”

Lingewaard biedt meer dan alleen het doen van dagelijkse boodschappen 

“De drie winkelkernen hebben ieder hun eigen lokale karakter en naast de dagelijkse boodschappen komt men er ook om elkaar te ontmoeten en dragen de centra bij aan het behoud van de leefbaarheid. De gemeente Lingewaard kenmerkt zich ook door de vele evenementen en festiviteiten die in alle kernen worden georganiseerd. Denk daarbij aan de doorkomst van de Nijmeegse Vierdaagse, de Bemmelse Dweildagen of de Kersenfeesten in Gendt, evenementen die duizenden bezoekers trekken tot kleinere lokale evenementen. Naast een bezoek aan de winkelgebieden is een fiets- of wandeltocht door de uiterwaarden van Rijn, Waal en Pannerdensch Kanaal aan te bevelen en kent de gemeente een rijke historie met Kasteel Doornenburg (opnames van de serie Floris) en Fort Pannerden (Werelderfgoed) als belangrijke toeristische trekkers.”

 Waarom zijn jullie deelnemer geworden van DNWS? 

“In 2020 is Centrum Management Lingewaard opgericht door de winkeliers-/ondernemersverenigingen van Huissen, Bemmel en Gendt, een aantal vastgoedondernemers en de gemeente. Wij hopen in DNWS een kennispartner te hebben gevonden als ondersteuning in de ontwikkeling van het centrummanagement. Verder willen wij gebruikmaken van de expertise en het kennisnetwerk van DWNS en ondernemers overtuigen van het belang van samenwerken.” 

Wat heeft in Gemeente Lingewaard op dit moment de meeste aandacht?

“De komende periode gaan we verder met de ‘introductie’ van CML onder de ondernemers. We leggen daarbij de nadruk op het kennismaken, het ophalen van ideeën en het zoeken van ambassadeurs. Daarnaast gaan we in werkgroepen de onderwerpen ‘promotie’ en ‘toerisme’ oppakken en werken we aan plannen voor branchering en leegstandsbestrijding. In Bemmel wordt op dit moment aandacht besteed aan de herindeling van de Markt tot horecaplein, waarbij horeca, terrassen en de weekmarkt beter op elkaar worden afgestemd.”

Wat heeft CML tot nu toe al bereikt en hoe reageren de ondernemers op dit initiatief?

“Met de werkgroep promotie en toerisme hebben we al een overzichtskaart gemaakt van de gemeente Lingewaard en de drie winkelkernen met daarin een evenementenkalender, een fietsroute en een 3-tal wandelroutes. Deze komt te liggen bij de horeca, de verblijfsaccommodaties in en om Lingewaard, de musea en andere toeristische trekkers. Ook hebben we een gezamenlijke cadeaubon geïntroduceerd: Het Lingewaard 10-tje. CML richt zich niet op de kleine kernen binnen Lingewaard, maar zij kunnen zich wel aansluiten bij de acties en activiteiten. Doornenburg is bijvoorbeeld toeristisch gezien interessant door het Kasteel en Fort Pannerden.
De werkgroep ‘branchering en leegstand’ heeft factsheets gemaakt om potentiële ondernemers/huurders te informeren over de samenstelling van de winkelgebieden en de inwonerspopulatie/potentiële klanten. Daarnaast gaat men actief aan de slag met het acquireren van winkel(keten)s voor leegstaande locaties.”

“Ondernemers staan positief tegenover centrummanagement, maar zijn ook sceptisch. Ze verwachten er misschien niet al te veel van of weten niet wat ze ervan moeten verwachten. De komende periode is het ook een taak van CML om de ondernemers ‘mee te krijgen’ met de ideeën en doelen van CML.” 


Wil je ook weten wat DNWS voor jouw winkelgebied kan betekenen? Neem contact op met Johan Schomaker (06 – 46 20 22 31, j.schomaker@dnws.nl).

Delen:

Bekijk ook

Twee top MKB-ondernemers geven boost aan Blerick

2 Oktober organiseert DNWS met Kern een projectbezoek aan Venlo en Blerick. Eric Reubsaet sprak met Paul Berden (Berden Mode, Wonen & Meer) en Geert Benders (Jumbo Beej Benders) over hun recent geopende nieuwe winkels die zich naast elkaar bevinden. Een enorme boost voor het Blerickse centrum! 

Leiden in 2035: binnenstad met beste belevingsgebied van Nederland 

In Leiden moet het draaien om de totaalbeleving. "Je komt er om te winkelen, je blijft er om vanaf de grachten de stad te beleven, je gaat er naar een museum en je blijft er om te dineren" zegt centrummanager Gijs Holla. Bekijk het toekomstperspectief van Leiden voor 2035.

“Participeren kun je leren”

Hoe zet je een succesvol participatietraject in centrumgebieden op? Bewoners betrekken klinkt eenvoudig, maar waarom is dit zo belangrijk en hoe pak je dit aan? Wessel Brocken (Bureau Buhrs) deelt zijn ervaringen.