Digitale kansen tijdens Optimaal Digitaal 

Op 11 oktober organiseerden DNWS-kennispartners Centrumverbinder en FanWork het event ‘Optimaal Digitaal’, speciaal gericht op het benutten van digitale kansen voor centrum- en winkelgebieden. De noodzaak is duidelijk: sinds 2010 is maar liefst een kwart van de winkels verdwenen. Tijdens deze dag, bomvol met korte inspirerende presentaties en waardevolle kennis, stonden zes belangrijke thema’s centraal die door de sprekers werden belicht. 

  • 1. Durf te kiezen!  
    Een duidelijke boodschap voor alle deelnemers: durf te kiezen. Kies bewust voor je doelgroep, met behulp van tools zoals de Leefstijlvinder, en wees helder over je doelen, zoals branding, activatie of loyaliteit. Het focussen op specifieke kanalen waar je doelgroep zich bevindt, is cruciaal om succes te boeken. 
  • 2. Winkelen start op de bank
    De hedendaagse klantreis begint vaak online. Beezy speelt hierop in door een landelijk platform te ontwikkelen dat lokale vindbaarheid versterkt. De webshop kan worden geïntegreerd met kassasystemen, zodat een zoekopdracht naar een product direct leidt naar de juiste winkel in jouw stad of dorp, zonder handmatig invoerwerk. Zo blijft de lokale retail concurrerend. 
  • 3. AI kan geen persoonlijkheid kopiëren  
    Hoewel AI veel functies overneemt, kan het de menselijke touch niet vervangen. Zoals Pieter Zwart van Coolblue succesvol demonstreert: maak het persoonlijk! Voor centrummanagers en ondernemers is het daarom van belang video’s effectief te leren inzetten. Deze persoonlijke connectie blijft het onderscheidende element. 
  • 4. Samenwerking en communicatie zijn key  
    Wil je als ondernemersvereniging succesvol zijn, dan moet je de stappen van informeren, betrekken en samenwerken volgen. Een voorbeeld zoals Dordrecht laat zien hoe effectieve communicatie rondom een evenement verloopt: van aankondigingen tot reminders en van enquêtes tot kwantitatieve feedback, zoals bezoekersaantallen. Het zorgt ervoor dat ondernemers betrokken blijven. 
  • 5. Gen Z en de kracht van korte video’s  
    De jongste generatie, Gen Z, spendeert tussen de 4 en 8 uur per dag op hun telefoon. Korte video’s of ‘shorts’ zijn de ideale manier om deze doelgroep te bereiken en kunnen een enorm bereik genereren tegen een fractie van de kosten van traditionele media. Ook zet video deze generatie aan tot actie.  
  • 6. Slimmer werken met AI  
    AI biedt kansen om werkzaamheden te versnellen en te verbeteren. Denk aan AI-gebaseerde personages die je als centrummanager vragen kunt stellen, bijvoorbeeld om je doelgroep of ondernemers te raadplegen. Dit bespaart tijd en helpt bij het nemen van beslissingen. 

De aanwezigen vertrokken met frisse inzichten en praktische handvatten om hun centrum- of winkelgebieden optimaal digitaal te versterken. Eén ding is zeker: met de juiste digitale tools en strategieën ligt de toekomst van onze winkelgebieden open. 

Delen:

Bekijk ook

Thema ‘Talent & Impact’ centraal tijdens Nationaal Congres Citymarketing 2024

Op donderdag 6 juni vond in Tilburg het Nationaal Congres Citymarketing plaats. Het thema: uitdagingen omtrent Talent & Impact. Het vinden en binden van talent is een cruciale zaak voor elke stad en regio. Hoe binden steden talent? Accountmanager Marleen Strien deelt haar inzichten van deze dag.

Dit was het congres ‘Groningen: stad in beweging’

Op 30 en 31 mei vond ons tweedaags congres 'Groningen: stad in beweging' plaats. We kijken met trots terug op een geslaagd congres, waarbij binnensteden uit heel Nederland aanwezig waren. Hier lees je alles nog eens rustig na of bleef je het congres opnieuw met het fotoverslag.

Terugblik inspiratiesessie ‘Artificial intelligence in centrumgebieden’

Eind april organiseerden we bij DNWS de inspiratiesessie 'Artificial intelligence in centrumgebieden'. Wilco Verdoold verzorgde een inspirerende sessie en daarom delen wij graag nog wat citaten en tips: