Interview
De winkel draait door
Soms lijkt het alsof de CLICKS alle BRICKS al verslagen hebben. Maar niets is minder waar. Sterker nog, in de winkel gebeurt hét. Wat precies? Daar kunnen mediamerken je alles over vertellen. Volgens Jos Voss en Olaf Zwijnenberg van de Rabobank, partner van DNWS, is de fysieke winkel verre van dood. “Het wordt tijd om de kracht van winkels, de sociale interactie daarbinnen en de opgedane klantervaring belangrijk te maken”.
De kernpunten van het artikel kunnen als volgt worden samengevat:
- Winkels kunnen een sterk mediakanaal worden voor merken en retailers kunnen hen verleiden een deel van hun marketingbudget aan winkels te besteden. De winkel kan een voor de klant onvergetelijke ervaring opleveren, vooral via de service van het personeel en de experience van de winkel. Daarmee biedt de winkel een merkexposure dat veel waardevoller is dan bijvoorbeeld een advertentie.
- Mediabedrijven zijn een interessante partner voor retailers. Zij kunnen klanten en content toevoegen aan de propositie van de retailer, waardoor de krachtige driehoek Klanten-Content-Retail ontstaat. Deze driehoek is ook toepasbaar voor winkelgebieden.
- In plaats van samen te werken met mediabedrijven, kunnen retailers ook de content productie in eigen hand nemen. Zij worden daarmee zelf uitgever en bouwen daar een verdienmodel omheen.
Bekijk ook
De toekomst van retail
Op 30 oktober opende in hartje Londen een nieuwe retailbelofte waar met alle respect een testlab als Future Store Arnhem bij verbleekt. Er is maar liefst EUR 24 miljoen aan verspijkerd door een handjevol investeerders. Het bedrijf biedt werk aan 40 mensen, maar in de winkel zijn geen kassa’s, winkelrekken, tafels, pashokjes, spiegels, zithoeken of mannequins.
De moderne agora
Gisteren (11-11-2024) vond in het Provinciehuis Zuid-Holland het congres 'De binnenstad biedt ruimte' plaats, georganiseerd door De Nieuwe Winkelstraat (DNWS)...
Digitale kansen tijdens Optimaal Digitaal
Op 11 oktober organiseerden DNWS-kennispartners Centrumverbinder en FanWork het event ‘Optimaal Digitaal’, speciaal gericht op het benutten van digitale kansen...