- Dit evenement is voorbij.
Week van het Centrumgebied
De Week van het Centrumgebied is voorbij en was een succes! Deelnemers en kennispartners kunnen de presentaties terugzien op Chainels.
Vandaag horen, morgen doen. Tijdens de Week van het Centrumgebied ontvang je praktische tips over thema’s die spelen in jouw centrumgebied. Thema’s zoals branding, evenementen, klantenbinding, veiligheid, draagvlak creëren en de politiek betrekken. We bieden 12 online sessies gedurende de week (maandag t/m donderdag), volg er zoveel als je wilt.
Op vrijdag is de Meet & Greet en ontmoeten we elkaar in het Retailhuis in Zeist om door te praten over de thema’s die voor jou relevant zijn. Ook is er veel gelegenheid tot netwerken met een kop koffie erbij.
Voor de online sessies hoef je je niet aan te melden. We horen wel graag in welke sessies je interesse hebt. In Chainels worden alle sessies weergegeven en kun je via de knop ‘Aanmelden’ doorgeven dat je geïnteresseerd bent. Tevens vind je de Teams-link naar de online sessies in Chainels. Voor de Meet & Greet op vrijdag 9 februari moet je je wel aanmelden.
Programma
Maandag
Maandag 5 februari 2024, 9.00 uur | Bezoeker Booster – aan de slag met een datagedreven aanpak
Hoe kan je datagedreven aan de slag met jouw centrumgebied? Wat is de potentie van jouw verzorgingsgebied? En hoe maak je gebruik van mobiele telefoondata om bezoekers te leren kennen en hierop in te spelen? Dit zijn een aantal vragen die aan bod komen in de sessie Bezoeker Booster. Wessel Brocken (Bureau Buhrs), Anton Los (Perfect Place) en Jan Louwris (Whooz) nemen je mee in hun 7-stappenmodel waarmee je beter jouw doelgroep (beter) leert kennen en bereiken.
Maandag 5 februari 2024, 12.00 uur | Inspiratie voor evenementen in jouw centrumgebied
Evenementen zijn een onmisbaar onderdeel van de branding van jouw centrumgebied. Een event zorgt voor onderlinge verbinding, een gezamenlijk belevenis en dit kun je met geen ander communicatiemiddel bereiken. Tijdens deze sessie nemen Manuela Fernandez en Anne van Amsterdam van WF communicatie je mee in diverse cases in praktische aanpak, de vorm van samenwerking en vooral krijg je inspiratie hoe jij met evenementen en ook decoraties je winkelgebied waardevol maakt.
Maandag 5 februari 2024, 16.00 uur | Klanten binden met een digitaal en winkelgebied-breed loyaliteitsprogramma: in Medemblik weten ze hoe je dit doet
Om de klantenbinding te vergroten en de communicatie tussen consument en winkeliers nóg laagdrempeliger te maken, heeft Medemblik een loyaliteitsprogramma geïntroduceerd. In het programma is de spaarapp de basis. Hier doen veel ondernemers actief aan mee, vaak een uitdaging voor veel centrumgebieden. Met het loyaliteitsprogramma worden klanten geprikkeld en geactiveerd meer aankopen te doen. Centrummanager Corona Rentenaar en Peter Hoogerwerf van bViva Mobile vertellen over de succesvolle uitrol, wat goed werkt, wat ze hebben geleerd en hun blik op de toekomst.
Dinsdag
Dinsdag 6 februari 2024, 9.00 uur | Collectief winkelverbod
Winkelcriminaliteit neemt toe en daarmee staat de veiligheid in het centrumgebied onder druk. Een van de mogelijkheden om hier wat tegen te doen is een collectief winkelverbod. Dit wordt in verschillende centrumgebieden succesvol ingezet. In deze sessie vertelt Martijn Wildeboer van Platform Veilig Ondernemen wat het collectieve winkelverbod precies inhoudt en hoe je dit in jouw centrumgebied kan inzetten. Daarnaast is er ruimte om vragen te stellen over wat je nog meer kan doen op het gebied van veiligheid en winkelcriminaliteit.
Dinsdag 6 februari 2024, 12.00 uur | De menselijke maat in samenwerking
Samenwerken aan gemeenschappelijke doelen voor de winkelstraat. Niet altijd gemakkelijk als je vanuit al die verschillende rollen en belangen met elkaar in gesprek gaat. Hoe overtuig je de ander van jouw standpunt? Hoe bereik je overeenstemming zodat iedereen zich verenigt achter een doel en een plan? Ten slotte probeert de ander ook jou te overtuigen. Polariseren en conflicten liggen op de loer.
In deze sessie neemt Marjolein Mesman, Retail expert en business coach, je mee in de rol van de menselijke maat in samenwerking, onderhandelen en conflicthantering. Meer inzicht in jezelf, inzicht in de ander en handvatten om effectiever te zijn in Samen Werken.
Dinsdag 6 februari 2024, 16.00 uur | De ‘tactische’ centrummanager
Denken, Durven, Doen, Doorpakken. Een handige en bewezen werkwijze, waarin naast ‘doen’ ook ‘denken’ belangrijker wordt. Er komen steeds meer opgaven op centrummanagers af van leefbaarheid tot stadslogistiek tot het betrekken van meer stakeholders zoals bewoners. Hoe ga je hier als centrummanager mee om? Hoe zorg je dat je naast de korte termijn ook vooruit kijkt naar de lange termijn? Peter Brouwer, mede-oprichter van de Centrum Management Academy (CMA) vertelt hierover en laat zien hoe het vak centrummanagement steeds tactischer wordt. Hij geeft tips en vertelt uit eigen ervaring.
Woensdag
Woensdag 7 februari 2024, 9.00 uur | Bottom-up aanpak in Soest – Hoe zorg je voor een gedragen plan?
Draagvlak en een goede samenwerking met stakeholders, dat willen we allemaal. Expertteam Centrumgebieden vertelt hoe zij dit in Soest hebben opgebouwd. Door een top-down benadering met het college te koppelen aan een bottom-up aanpak met ondernemers, vastgoedeigenaren, cultuur, bewoners en ambtenaren. Een pragmatische aanpak die zorgt voor ‘eigenaarschap’ en ook na het afronden van de opdracht actief blijft. Namens Soest zal Stephan Hilhorst, ondernemer en voorzitter van ondernemersvereniging Soest-centrum vertellen over zijn ervaring tijdens het traject en erna.
Woensdag 7 februari 2024, 12.00 uur | De ‘politieke’ centrummanager
Het takenpakket van de huidige centrummanager is steeds veelomvattender. Het omgaan met de lokale politiek, zowel de verantwoordelijk wethouder, ambtenaren én de gemeenteraad is enorm belangrijk. Hoe krijg je het belang van het centrum voldoende op de politieke agenda? Hoe bewaak je een evenwicht tussen het opkomen voor de belangen van je centrumgebied en aan de ander kant een gezonde samenwerking? Hoe kijken politici tegen de problematiek van binnenstad of dorpskern aan? Hierover gaan we in gesprek met twee gemeenteraadsleden, Brigiet Schoemaker, VVD raadslid in Hengelo (én eigenaar van haar eigen kapperszaak) en Marcel Evers, CDA raadslid in Deventer (én werkzaam bij Inretail).
Woensdag 7 februari 2024, 16.00 uur | Tips om lokale ondernemers te helpen
Steeds meer gemeenten en centrummanagementorganisaties bieden programma’s aan voor ondernemers. Bijvoorbeeld op het gebied van starten met ondernemen of online marketing. Wat is de behoefte van ondernemers in jouw centrumgebied? Hoe kan jij lokale ondernemers een helpende hand bieden? Bas van Kessel (INretail) en Johan Schomaker (DNWS) nemen je mee in uitdagingen waar lokale (retail) ondernemers voor staan. Hoe signaleer je of het wel of niet goed gaat met een ondernemer? En naast het starten met ondernemen is aandacht voor stoppen ook belangrijk. Heb je hier zicht op en hoe speel je hierop in? Luister en praat mee over de uitdagingen waar lokale ondernemers voor staan en wat je als centrumgebied kan betekenen.
Donderdag
Donderdag 8 februari 2024, 9.00 uur | Aan de slag met gebiedsprofielen!
Gebiedsprofielen voor de deelgebieden van een binnenstad of centrumgebied zijn een handige tool om de aantrekkelijkheid van het gebied als geheel te versterken. Ze versterken de identiteit en eigenheid, de uitstraling én het aanbod. Daarnaast is het een grote winst dat ze kunnen bijdragen aan meer slagkracht en resultaat in de samenwerking tussen pandeigenaren, ondernemers en gemeente. Aan de hand van de casus Venlo gaan Nienke van Gerwen (Gebiedsvitaminen) en René Vierkant (Vierders) met u in gesprek over hoe zo’n gebiedsprofiel kan worden ingezet. Centraal in de aanpak staat de consumentenbril: hoe worden de verschillende deelgebieden door consumenten ervaren en waar liggen de aanknopingspunten om aantrekkingskracht van die gebieden te versterken? Zowel op het gebied van retail en horeca, alsook voor transformatie.
Donderdag 8 februari 2024, 12.00 uur | Haal meer uit je data!
Je herkent dit waarschijnlijk wel: Je bent druk met het verzamelen van data. Steeds meer nieuwe bronnen en ontsluitingsmogelijkheden dienen zich aan. Vaak wordt later pas duidelijk dat de cijfers op zich niet alle antwoorden geven waarnaar je op zoek bent. Welke informatie haal ik hieruit? Wat zegt de data over de praktijk? En hoe gaat mijn centrumgebied dit verder helpen? In deze sessie geven we je tips over het duiden van data. Anouk Mensen (AnalyZus) is dataspecialist en laat met praktijkvoorbeelden zien hoe ze centrumgebieden hiermee helpt.
Vrijdag 9 februari 2024, 10.00 – 12.30 uur | Meet & Greet in Zeist.
Op vrijdag is de Meet & Greet en ontmoeten we elkaar in het Retailhuis in Zeist (Arnhemse Bovenweg 100, Zeist) om door te praten over de thema’s die voor jou relevant zijn. Ook geeft Bart van Twillert van Realfort een presentatie over ‘Transformatie in Centrumgebieden’. Verder is er veel gelegenheid tot netwerken met een kop koffie erbij. Bekijk het volledige programma hier.
Voor de Meet & Greet op vrijdag 9 februari moet je je wel aanmelden.
We zien je graag online en uiteraard vrijdag in Zeist!
Ben je geen deelnemer of kennispartner van DNWS, maar heb je wel interesse om aan een of meerdere van de sessies deel te nemen? Stuur dan een e-mail naar info@dnws.nl.